reklama

Keď sa nestaráme o to čo máme - cyklotrasy Dolnozemskej

Samosprávy tak rady venujú pozornosť novým projektom. Politici s úsmevom strihajú pásky na novom ihrisku, parku, ceste. Tento článok je však o opačnej strane mince, o tom ako sa samosprávy starajú, resp. nestarajú o to čo už máme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Rozvoj cyklotrás sa postupne stáva trendom aj v Bratislave, hoci zatiaľ viacmenej len v rovine odpovedí na otázku, aké sú priority pre ďalší rozpočtový rok. Bez ohľadu na to, či rozpočet na cyklotrasy klesá o státisíce (Magistrát), naši politici majú potrebu cyklotrasy spomínať ako niečo nové, skvelé, pozitívne. A určite to tak aj je a bolo by super, keby sa všetky tie slová premenili na skutočnú cykloinfraštruktúru. Ale akoby sa zabudlo, že procyklo zápal sme tu mali ešte v 90-tych rokoch a v Petržalke sú desiatky kilometrov cyklotrás, o ktoré sa treba starať..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Postupne miznúca cyklotrasa na Dolnozemskej
Postupne miznúca cyklotrasa na Dolnozemskej (zdroj: Zelená hliadka)

Práve vtedy vybudovala Bratislava kilometre cyklotrás popri Dolnozemskej ulici. Cyklisti začnú pri zastávke Ekonomická univerzita a smerom na juhovýchod sa spoja s petržalskou hrádzou. Z nej môžu potom odbočiť cez podchod pod Dolnozemskou a vybrať si smer Lúky alebo smer Háje. Cyklotrasy ich privedú do oboch sídlisk. Tak to vyzerá na mape. V realite však tieto cesty nevyzerajú tak pekne ako na mape a tak sme sa na to pozreli.

Zmena vzhľadu rovnakej cyklotrasy po jednej z našich akcií
Zmena vzhľadu rovnakej cyklotrasy po jednej z našich akcií (zdroj: Zelená hliadka)
Zmena úseku pri nemocnici na Antolskej
Zmena úseku pri nemocnici na Antolskej (zdroj: Zelená hliadka)

Na fotkách vyššie je vidieť čo čakalo cyklistu pri využívaní týchto starších cyklotras, ktoré upadajú kvôli nedostatku starostlivosti zo strany samospráv. Ukazuje sa, že tie nie sú schopné zabezpečiť mediálne neatraktívnu a mentálne náročnú pravidelnú údržbu. Navyše situácia je dlhodobo známa ako ukazuje postarší podnet. Pri jazde sa cyklista stretne s cyklochodníkmi, ktoré mali pôvodne síce tri metre, ale ktoré nánosy prachu s burinou zúžili na polovicu. Stretne sa s náletovými drevinami, ktoré vyrazili z rozchádzajúceho sa asfaltu a podlezie pod konáre stromov či náletov, ktoré nikto roky neostrihal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Takmer zmiznutý chodník, ktorý je široký takmer dva metre.
Takmer zmiznutý chodník, ktorý je široký takmer dva metre. (zdroj: Zelená hliadka)

V tomto meste sa pravidelná údržba infraštruktúry stala niečim neatraktívnym, čo sa odkladá naneskôr, čo nikto nechce riešiť, lebo to nie je niečo, čím sa možno pochváliť. Naše samosprávy zvládajú akurát tak pravidelne vysýpať tých niekoľko stoviek odpadkových košov a kosiť trávu popri chodníkoch. Čerešničkou na torte je možno pravidelné čistenie prostriedkov MHD, ktoré má štedro zaplatené istá súkromná spoločnosť.

Bežný vzhľad napríklad zastávky MHD pred a po zásahu dobrovoľníka
Bežný vzhľad napríklad zastávky MHD pred a po zásahu dobrovoľníka (zdroj: Zelená hliadka)

V prípade SpotFixu na cyklotrasách Dolnozemskej ulice sme sa najskôr vrhli na úsek v okolí nemocnice na Antolskej. Finišuje tu cyklotrasa vedúca na Lúky a okolie nadjazdu bolo doslova v dezolátnom stave. Odhalili sme stratenú šírku chodníka, ktorá takmer znemožňovala, aby sa na tomto chodníku minul cyklista s chodcom bez obmedzenia jedného či druhého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Širokému chodníku a cyklotrase sme vrátili pôvodnú šírku
Širokému chodníku a cyklotrase sme vrátili pôvodnú šírku (zdroj: Zelená hliadka)

Našej pozornosti neušli ani rozmáhajúce sa nálety, ktoré na niektorých miestach vytvárali akýsi tunel, ktorý síce tienil, ale zároveň veľmi obmedzoval.

Náletové dreviny zakusnuté do chodníka sme zredukovali aj s ťahavým paviničom.
Náletové dreviny zakusnuté do chodníka sme zredukovali aj s ťahavým paviničom. (zdroj: Zelená hliadka)

Fotky z tohto SpotFixu si všimol aj jeden z pravidelných užívateľov cyklotrás a upozornil nás na skutočne unikátne zanedbaný úsek cyklotrasy. Šlo o niekoľko sto metrov cyklotrasy vedúcej pred autosalóny, ktorá sa napájaja na petržalskú hrádzu.

Z približne meter širokého koridoru sme spravili tri metre širokú trasu použiteľnú od obrubníka k obrubníku.
Z približne meter širokého koridoru sme spravili tri metre širokú trasu použiteľnú od obrubníka k obrubníku. (zdroj: Zelená hliadka)

Po skúsenostiach s úsekom pri Antolskej sme vedeli do čoho ideme a pripravené boli lopaty, motyky, krompáče, nožnice na kríky či motorová píla. Za jedno doobedie sa nám tak podarilo rozšíriť úzky priechod pre jedného cyklistu na plnohodnotnú tri metre širokú cyklotrasu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tesne pred dokončením úseku.
Tesne pred dokončením úseku. (zdroj: Zelená hliadka)

Toto je stav, o ktorom tak akosi všetci vieme a to vrátane zamestnancov na našich mietnych úradoch či na Magistráte. Tí sa namiesto snahy niečo zmeniť, radšej obrnili múrom alibizmov ako "nie sú peniaze", "aj tak sa to znečistí", "koho to trápi", "keby len oni vedeli koľko máme práce" či "veď sa nikto nesťažuje". Človek má pocit, že to chce určité nasadenie pri devalvácií napríklad cyklotrás na Dolnozemskej. Voľným spádom sa to takto zanedbať nedá.

Tak veľmi zanedbané miesto ťažko nájdete.
Tak veľmi zanedbané miesto ťažko nájdete. (zdroj: Zelená hliadka)

Napiek tomu sa podarilo malej skupinke dobrovoľníkov zrealizovať výraznú zmenu a to za jedno doobedie. Nepotrebovali sme špeciálne znalosti, špeciálne nástroje či zložitú logistiku. Ono sa to dá.

Skupina dobrovoľníkov a dobrovoľníčok po jednej z našich akcií na Dolnozemskej
Skupina dobrovoľníkov a dobrovoľníčok po jednej z našich akcií na Dolnozemskej (zdroj: Zelená hliadka)

Poučenie na záver drahé samosprávy, podstatne väčším umením ako získať eurofondy a s nimi postaviť park či zrevitalizovať nejaké priestranstvo, je starať sa roky, možno desaťročia o to čo tu už máme. Nielen vysýpať ospadkové koše či kosiť trávu, ale aj odstraňovať nánosy, opravovať výtlky, strihať bujnejúcu zeleň, odstraňovať graffiti, jednoducho robiť pravidelnú údržbu.

Primátor a starosta Starého Mesta a sedem nových odpadkových košov na Obchodnej.
Primátor a starosta Starého Mesta a sedem nových odpadkových košov na Obchodnej. (zdroj: Foto FB - Staré mesto - srdce Bratislavy)

Kým nebude pravidelná starostlivosť o ulice v Bratislave samozrejmosťou, dovtedy budeme organizovať naše SpotFixy, pripomínať nimi ako sa dá o mesto starať jednoducho, lacno i kvalitne a nastavovať zrkadlo našim samosprávam, ktoré zdá sa tak rady strihajú pásky na novom a tak nerady udržiavajú to čo už majú.

Matúš Čupka

Zelená hliadka

www.facebook.com/zelenahliadka

zelenahliadka

zelenahliadka

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občianska iniciatíva bojujúca proti odpadu, skládkam a vizuálnemu smogu v meste Bratislava. Pridajte sa! Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu