reklama

Bratislava za zábradlím

V roku 2014 sme začali so SpotFixami - aktivitami, ktorými chceme prispieť k riešeniu problémov v bratislavských uliciach. Našej pozornosti neušli ani hrdzavé, zanedbané zábradlia pri cestách či križovatkách. Vrhli sme sa na ne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

V Európe nájdeme len veľmi málo miest, ktoré by mali viac kilometrov zábradlí, v porovnaní s kilometrami ciest, ako Bratislava. To, čo sa v Bratislave začalo v 50-tych rokoch, možno prvým zábradlím pod známym Manderlákom, sa neskôr zmenilo na hotovú mániu, ktorá pokračuje dodnes. Tradičné červenobiele zábradlie, väčšinou poznačené zubom času, je dnes najtypickejším mobiliárom bratislavskej ulice. Najlepšou ukážkou je zábradlím obohnané Trnavské mýto. Stačí kliknúť na tento link, vyskúšať všetkých 360 stupňov a nájdete samé zábradlia, niektoré dokonca zdvojené.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Kamenné námestie v 50tych rokoch s krátkym zábradlím pod Manderlákom
Kamenné námestie v 50tych rokoch s krátkym zábradlím pod Manderlákom (zdroj: FB stránka: Stará Bratislava na fotografiách a obrazoch)
Trnavské mýto a zábradlia kam človek dovidí.
Trnavské mýto a zábradlia kam človek dovidí. (zdroj: Google Maps)

Najlepšie si človek kontrast uvedomí, keď sa pozrie na podobné križovatky v iných európskych veľkomestách (ulica sa zobrazí po kliknutí na jej názov):

  • Budapešť - Rákoci út, kde nájdete akurát tak stĺpiky, aby autá nejazdili po chodníkoch.

  • Praha - Koněvova ulica, kde Praha nezaprie zábradľovú mániu z bývalého Československa.

  • Varšava - Ronda zaba, kam sa podeli zábradlia?

  • Berlín - Friedrichstrasse, alebo ako spojiť 16 jazdných pruhov, dve cyklotrasy a množstvo priechodov pre chodcov bez použitia jediného stĺpika či metra zábradlia.

  • Londýn - Minories, kde vládnu čierne stĺpiky. Zábradlie opäť nedostalo priestor.

  • Bonus spoza oceánu New York, 5th Avenue, kde dominujú kvetináče a “parklety”, ktoré menia cesty či parkovacie boxy na zóny s posedením a malými kaviarňami.

Ako sme sa k toľkým zábradliam prepracovali?

Podľa technických podmienok Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií z roku 2006: “zábradlie je záchytné bezpečnostné zariadenie, ktoré zabraňuje chodcom vstúpiť do jazdného pruhu”. Táto definícia sa dá vnímať tak, že zábradlie vlastne chráni chodcov pred idúcimi autami, alebo, z opačného pohľadu na vec, chráni idúce autá pred chodcami. Je jasné, že medzi chodcami, cyklistami a autami vznikajú rôzne konflikty a treba na to myslieť, keď sa projektujú komunikácie. No pre slovenského projektanta je asi najjednoduchšie osadiť zábradlie, a tým natvrdo zaregulovať akékoľvek prípradné konflikty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Trnavské mýto, alebo keď ani zábradlia nezabránia chodcom nebezpečne križovať cestu. Namiesto priechodu radšej zábradlia.
Trnavské mýto, alebo keď ani zábradlia nezabránia chodcom nebezpečne križovať cestu. Namiesto priechodu radšej zábradlia. (zdroj: Google Maps)

Táto túžba chrániť chodcov pred jazdnými pruhmi spôsobila, že dnes máme v Bratislave odhadom 80 kilometrov zábradlí, ktoré lemujú cesty, križovatky, električkové zastávky či zelené plochy. Tento červenobiely spoločník vás tak nielen víta pri vstupoch do mesta, ale vás aj sprevádza všade kam idete.

Odhadom kilometer súvislého zábradlia vyprevádzajúci odchádzajúcich a vítajúcich prichádzajúcich pri Ceste na Senec.
Odhadom kilometer súvislého zábradlia vyprevádzajúci odchádzajúcich a vítajúcich prichádzajúcich pri Ceste na Senec. (zdroj: Google Maps)

Výsledok je potom taký, že mnohokrát pretínajú prirodzené pešie ťahy, nútia chodcov robiť zachádzky aj stovky metrov, ísť cez bariérové podchody a nadchody, výrazne ovplyvňujú komfort peších v meste. Skúste si len predstaviť, že ste na invalidnom vozíku, alebo možno len s kočíkom, ste na Trnavskom mýte pred Istropolisom a chcete sa dostať k Centralu. Celkom komplikovaná úloha, že? Vznikajú až absurdné situácie ako napríklad pri nadchode ponad Cestu na Senec. Cestu síce lemuje zábradlie, ale to na asi 20-metrovom úseku jednoducho zmizlo a chodci cez túto štvorprúdovú cestu vychodili široký pás v tráve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Chodníček, ktorý si chodci vyšlapali namiesto chodenia po nadchode. Cesta skrátená o cca 200 metrov a bez prevýšenia.
Chodníček, ktorý si chodci vyšlapali namiesto chodenia po nadchode. Cesta skrátená o cca 200 metrov a bez prevýšenia. (zdroj: Google Maps)

Keď už tu tie zábradlia máme

Pri našej snahe riešiť problémy vo verejných priestoroch sme prirodzene narazili na problematiku hrdzavejúcich a zanedbaných zábradlí, ktoré dokážu vyzerať takto zle, ale aj takto dobre. V roku 2015 sme tak zorganizovali niekoľko akcií a podarilo sa nám tak zrevitalizovať:

V roku 2016 nadviažeme na tieto lokality a venovať sa tak chceme aj ďalším zábradliam, ktoré dnes hyzdia naše mesto.

Zábradlia inak

A keď už tu tie zábradlia máme, tak by sme radi otvorili diskusiu aj na tému ich vzhľadu. Niekomu sa síce môže páčiť výstražná červenobiela kombinácia. Tá však približuje naše cesty skôr k pretekárskym okruhom formuly 1 a nie bližšie k rozvinutým metropolám tohto sveta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Červenobiele bezpečnostné prvky na Veľkej cene Malajzie
Červenobiele bezpečnostné prvky na Veľkej cene Malajzie (zdroj: https://upload.wikimedia.org)

Mimo územia bývalého Československa sa totiž presadzujú menej výstražné a tým menej viditeľné farebné odtiene. V uliciach by nemalo zábradlie dominovať. Môže ich dotvárať, možno aj regulovať prúd chodcov, ak je verejný priestor pre nich nebezpečný. Pri tom všetkom však musí byť prítomný cit pre miesto.

Strieborné zábradlieako napríklad vo francúzskom meste Grenoble

Obrázok blogu
(zdroj: Google Maps)

Pochrómované zábradlie ako napríklad v španielskej Barcelone

Obrázok blogu
(zdroj: Google Maps)

Sivé zábradlie ako napríklad vo francúzskom Lyone

Obrázok blogu
(zdroj: Google Maps)

Vo svete sa už zvyknú komunikácie a vzťahy medzi účastníkmi premávky regulovať inak ako zábradliami, ktoré natvrdo oddelia peších, cyklistov a autá. Samozrejme Bratislavu nedokážeme zo dňa na deň zmeniť v Berlín, Viedeň či Helsinki, ale aj my by sme sa už mohli pohnúť trocha ďalej. Už dnes môžeme začať s menšími, lacnými zmenami či už demontážou zábradlí, alebo aspoň premaľovaním na jemnejšiu a menej agresívnu farbu.

Matúš Čupka

Zelená hliadka

https://www.facebook.com/zelenahliadka/

zelenahliadka

zelenahliadka

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občianska iniciatíva bojujúca proti odpadu, skládkam a vizuálnemu smogu v meste Bratislava. Pridajte sa! Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu