Neporiadok na festivaloch

Autor: zelenahliadka | 3.9.2013 o 10:45 | Karma článku: 11,38 | Prečítané:  3243x

Leto sa pomaly končí a festivalová sezóna tiež. Osobne som stihol absolvovať iba Pohodu ako občianskoaktivistický stánkar a festival Uprising ako človek zodpovedný za cca 40 dobrovoľníkov zbierajúci odpadky po návštevníkoch. Odpadkov bolo na oboch festivaloch neúrekom. Na zemi, za plotom, pri stanoch, pri Toi-Toi búdkach, pred stagami... Vieme si predstaviť festival na Slovensku bez odpadkov? Nie? Dá sa to napríklad takto:

Z pohľadu organizátora hudobného festivalu je v prvom rade dôležitá finančná životnosť festivalu. Ten musí uživiť organizátorov, zaplatiť zvuk, osvetlenie, nájmy, spraviť servis umelcom a rozdať aspoň tisíc lístkov sponzorom. Investície do čistoty festivalu tak ustupujú do úzadia ako nevyhnutná, ale menej obľúbená investícia. Pohoda rieši čistotu pomaly stovkami dobrovoľníkov, Uprising a iné festivaly platenými brigádnikmi. Napriek tomu je efekt veľmi slabý...

Z pohľadu dobrovoľníka/brigádnika je zbieranie odpadkov na festivale cestou ako sa dostať k lístku zdarma, užiť si niečo z festivalu, stretnúť fajn ľudí, možno zarobiť malý groš a podľa možnosti robiť čo najmenej. Česť výnimkám...určite sme však viacerí videli turbobordel okolo Toi-Toi búdok či stage, kde práve skončil interpret. Napriek tomu, že odpad bolo vidieť z kilometrovej vzdialenosti sme si ako návštevníci museli nohami spraviť miesto medzi plastovými pohármi, cigaretovými krabičkami, opilčekmi pod stagom a podobne. Dôvod je jednoducho ten, že práca s dobrovoľníkmi na drvivej väčšine festivalov jednoducho nefunguje... Nie je čas, nie sú kapacity, nie sú peniaze, priority sú inde a preto chýba dozor. Pokiaľ dobrovoľník či brigádnik vie, že ho nikto neskontroľuje, tak sa nemá čoho báť a frflanie návštevníkov mu môže byť šuma fuk. Chce to skutočne nadšených jedincov pre vec a tých je premálo.

Malý checklist "ako na odpad" nielen pre organizátorov festivalov:

 

  • Areál rozdeľte na niekoľko zón, ktoré budú mať na starosti skupiny dobrovoľníkov/brigádnikov. Vždy nech sú pohybliví a obsluhujú celú zónu. Zvýšenú pozornosť venujeme miestam s gastronómiou, pódiam a toaletám. V každej zóne treba rozmiestniť odpadkové koše pozdĺž hlavných peších trás návštevníkov a tie pravidelne vyprázdňovať. Koše musia byť otvorené, prípadne vizuálne zvýraznené nálepkami. V prípade väčšieho areálu zriadite akési medzistanice, kde sa budú vrecia s odpadom zhromažďovať a po skočení podujatia hromadne presunuté do kontajnerov.
  • Na začiatku si jednoznačne zadefinujte či chcete pomoc dobrovoľníkov, alebo platených brigádnikov. Obe skupiny majú svojské požiadavky a rozličné motivácie prečo prišli. Kombinácia je veľmi ťažko manažovateľná.
  • V tíme organizátorov majte jasne stanovenú osobu zodpovednú za dobrovoľníkov/brigádnikov. Tá bude riešiť problémy súvisiace s dobrovoľníkmi, bude monitorovať ich prácu (ideálne na bicykli) a dávať spätnú väzbu vedúcim jednotlivých skupín.
  • Dobrovoľníci/brigádnici musia na začiatku dostať jasné inštrukcie. Dajte si pozor na to, aby ste v jednej skupine nemali väčšinu ľudí čo sa navzájom poznajú. Jeden si zapáli cigaretu a fajčia s ním všetci ostatní. Taktiež sa budú chcieť naraz zbaliť na koncert a skupina sa znefunkční. Ideálne aby sa skupina rozdelila na dve časti. Keď jedna maká, druhá relaxuje.
  • Nezabudnite dobrovoľníkom/brigádnikom vysvetliť, že budú riešiť všetky problémy a sťažnosti návštevníkov. Každý z nich musí vedieť, že kde sú hasiči, sanitky, toalety, prvá pomoc...
  • Títo terénni pracovníci musia mať zabezpečený tip-top servis ohľadom stravy a pitia. Od kvality servisu výrazne závisí produktivita, motivácia a v letných mesiacoch aj holé prežitie. Od začiatku musí byť stanovené miesto, kde dostanú pitnú vodu, kde dostanú bagetu, kde dostanú teplé jedlo. Na začiatku im rozdajte kupóniky na jedlo a nech s nimi hospodária do konca podujatia. Stačiť musia dve bagety denne a jedno teplé jedlo.
  • Zaveďte systém zhodnocovania plastových pohárov. Keď niekto nazbiera 40 pohárov, tak dostane veľké pivo zdarma. Stačí k tomu jeden zadotovaný stánok s pivom. Prípadne zálohujte plastové poháre. Vyriešite tým 80% odpadu po návštevníkoch.
  • Nakupujte plastové vrecia s uzatvárateľnou páskou. Možno drobný detail, ale s vreciami sa bude podstatne lepšie manipulovať.

 

Toto sú len základné body, ktoré môžu významne zlepšiť situáciu s čistotou na jednotlivých festivaloch. Zároveň sú zanedbávané aj na toľko zbožňovanej Pohode, ktorá za čistotu vďačí skôr zodpovedným návštevníkom ako "systému". Slabučká sieť košov v areáli festivalu je kompenzovaná iba počtami dobrovoľníkov.

A nezabúdajte, že aj ako návštevník môžete výrazne dopomôcť k dôstojnejšiemu prostrediu na podujatí.

Čistejším podujatiam zdar!

Matúš Čupka

Zelená hliadka

https://www.facebook.com/zelenahliadka

 

Časť našej festivalovej bandy z Uprising festivalu 2013 :-)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.


Už ste čítali?