Reklamní cirkusanti

Autor: zelenahliadka | 4.9.2012 o 10:25 | Karma článku: 10,15 | Prečítané:  1698x

Každú jar, leto, jeseň zažíva Bratislava spolu s ďalšími mestami fenomén cirkusantských reklám, ktoré sú umiestňované na stĺpy, zábradlia a vlastne všade. Ak vás zaujíma kto dáva na tieto reklamy povolenie, kto za ne vyberá poplatky a kto je zodpovedný za stovky papundeklových cirkusantských reklám v Bratislave, tak čítajte ďalej. Priame odpovede nájdete na konci článku.

Ako Zelená hliadka sa už viac ako rok venujeme boju proti odpadkom na bratislavských uliciach. V posledných mesiacoch sme sa začali venovať aj problematike vizuálneho smogu, pričom sme sa zamerali na jednoduché reklamy, ktoré rôzne cirkusy umiestňujú na stĺpy verejného osvetlenia a trakčných stĺpov. Zdvihol som telefón a začal telefonať do cirkusu, SIEMENS-u, na Magistrát a do spoločnosti BigBoard.

Vývoj situácie

Celý príbeh sa začal písať v roku 2006, kedy vtedajší gen. riaditeľ dopravného podniku založil dcérsku spoločnosť RECAR, ktorá dostala na starosti prenájom reklamy na majetku podniku (plochy na vozidlách MHD a trakčných stĺpoch).

V roku 2007 sa rozhodol nájsť RECAR-u strategického partnera, ktorý zvýši príjmy mesta z reklamy. Priamym zadaním sa ním stala spoločnosť BigBoard, ktorá získala 49% akcií RECAR-u, manažérske práva a opciu na kúpu ďalších 31% akcií RECAR-u.

V roku 2009 tieto akcie aj získala a dnes je BigBoard šťastným vlastníkom 80% akcií DCÉRSKEJ SPOLOČNOSTI Dopravného podniku BA. z ďalšiu spoločnosť BigMedia, ktorá má dnes od mesta prenajaté reklamné plochy na prostriedkoch MHD a trakčných stĺpoch. K týmto reklamným plochám sa dostala vďaka získaniu 80% akcií dcérskej spoločnosti Dopravného podniku Bratislava RECAR, ktorá mala v minulosti v správe práve spomínané reklamné plochy. Zároveň spoločnosť RECAR generovala zisk pre mestský rozpočet v rozpätí 10-20 miliónov SKK.

Zmluva medzi spoločnosťou RECAR a BigBoard týkajúcich sa prerozdeľovania zisku z reklamy, ceny akcií, výšky dividend sú všetko neverejné informácie s výnimkou roku 2010, kedy Dopravný podnik prvý-krát zverejnil presný zisk z reklamy, ktorý dosiahol 272 231 eur a roku 2011, kedy tento zisk narástol na 303 957 eur pričom zisk z dividend bol 6791 eur.

Pre primátora sme pripravili otvorený list, v ktorom ho žiadame o zverejnenie nasledujúcich údajov:

  • Presná výška príjmov z reklamy, ktorý mal DPBA ročne od roku 2007 až po rok 2009.
  • Výška dividend, ktoré DPBA získal vrokoch 2007-2010 z akcií svojej dcérskej spoločnosti RECAR.
  • Rozsah zmluvy o nájme reklamných plôch (čo všetko má vspráve BigBoard/BigMedia) tak, aby bolo možné identifikovať rozsah majetku, ktorý má spoločnosť BigMedia/BigBoard v prenájme od DPBA.
  • Kľúč, na základe ktorého je prerozdeľovaný zisk z reklamy na prostriedkoch MHD atrakčných stĺpoch medzi Magistrát mesta Bratislavy aspoločnosť BigBoard/BigMedia.

Tak budeme vedieť posúdiť ako občania a voliči výhodnosť tejto zmluvy pre mesto a nás. Zároveň zistíme, či BigBoard môže naozaj povolovať cirkusantom reklamy na trakčných stĺpoch. Mne sa to zdá doteraz neuveriteľné a uverím až keď to uvidím čierne na bielom...

Aby som nezabudol na odpovede otázok z úvodu. Čiže:

 

  1. Kto dáva na tieto reklamy povolenie? Spoločnosť BigBoard, ktorá môže s reklamnými plochami na prostriedkoch MHD a trakčných stĺpoch robiť v podstate čokoľvek.
  2. Kto za ne vyberá poplatky? Spoločnosť BigBoard, ktorá je dnes napojená cez málo známu Dorvick a.s., na TV Joj.
  3. A kto je zodpovedný za stovky papundeklových cirkusantských reklám v Bratislave? Ten kto toto celé zosnoval a obhajoval pred verejnosťou Branislav Záhradník, dnešné vedenie Dopravného podniku Bratislava a vedenie 100% akcionára Podniku, ktorým je Magistrát mesta Bratislavy na čele s jeho politickým vedením.

 

Čo Vy na to pán Ftáčnik?

Matúš Čupka

Zelená hliadka

PS: V auguste sme tu mali Circo Aquatico, ktoré zaplavilo Bratislavu odhadom 600 papundeklovými reklamami. Dnes tu máme Cirkusz Budapest, ktorý zaplavuje reklamou nielen stĺpy, ale aj zastávky MHD a zábradlia na križovatkách. Choďte sa pozrieť pred cirkus na Bajkalskej a budete sa cítiť pri tom množstve reklám akoby ste boli u niekoho na návšteve... Ďalší cirkus nám zavesí transparent rovno do obývačky? Preč s cirkusantskými reklamami a preč s okrádaním mesta cez RECAR.

Zdroje:

 

  • http://strategie.hnonline.sk/ludia/rozhovory/primarnym-cielom-je-zarobit
  • http://spravy.pravda.sk/dopravny-podnik-sa-vzdal-zlatej-sliepky-fd3-/sk_regiony.asp?c=A081008_102428_sk_regiony_p23
  • http://medialne.etrend.sk/marketing-spravy/tien-j-t-uz-visi-aj-nad-reklamnou-firmou-bigboard-slovensko.html
  • Výročné správy Dopravného podniku Bratislava

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.


Už ste čítali?