Systematický úpadok Bratislavy a dobrovoľníci na 10-ročnom moste

Autor: zelenahliadka | 17.8.2016 o 9:42 | Karma článku: 11,25 | Prečítané:  22017x

Počas SpotFixovacích akcií väčšinou čistíme a opravujeme staré lavičky, koše, zábradlia či prístrešky MHD, ktoré v uliciach „strašia“ desaťročia. Naša akcia na Moste Apollo však bola unikátna. Ocitli sme sa na 10-ročnom moste.

Nezávisle od seba sa na nás v októbri 2015 obrátili viacerí obyvatelia s podnetom, ktorý sa týkal autobusových zastávok na Moste Apollo. Tento ešte stále nový bratislavský most je dôležitým prestupným bodom a nachádzajú sa tu aj dve autobusové zastávky. Tie vyzerajú naozaj bratislavsky.

Najskôr to pozitívne

Na konci našej sezóny 2015 sme našli termín a tak pustili sa do práce na zastávkach na Moste Apollo. Ich najviac viditeľným neduhom boli rôzne graffiti čmáranice, ktoré sa nachádzali na vetrolame mosta. Už tradične vyzbrojení antigraffiti prostriedkom, hubkami a handrami sme sa vrhli na steny.

Zároveň sme sa venovali odstraňovaniu najrôznejších nálepiek a plagátov. Najstarší z nich bol ešte z roku 2013. Vďaka našim škrabkám je znovu vidieť cez presklenie mosta na okolité mesto.

Špeciálnu pozornosť sme venovali harmonogramu odjazdov spojov, ktoré boli v hroznom stave, a to najmä na zastávke smerom do Ružinova. Pravidelných čitateľov našich článkov už neprekvapí, že očistenie tejto tabule netrvalo hodiny, ale len pár minút.

V blízkosti oboch zastávok sa nachádzajú výklenky, ktoré boli pravdepodobne myslené ako vyhliadkové miesta z mosta. Zmenili sa však na galériu rôznych dielok spravených uponáhľanou rukou miestnych sprejerov. Dielka sme preto zatreli farbou, ktorá korešpondovala s farbou mosta.

Systematický úpadok mesta

Z Mosta Apollo sa Bratislava teší 10 rokov. Stihli ho využiť milióny motoristov a státisíce cestujúcich v MHD. Niektoré jeho časti však stihli už upadnúť spôsobom, akým sa to kedysi stalo mnohým iným verejným priestorom mesta ako Trnavské mýto, Hodžovo námestie a mnohé ďalšie.

Pre človeka, ktorý pravidelne organizuje jednoduché a najmä lacné dobrovolnícke opravy v našich uliciach je nepochopiteľné, ako je možné dostať most do tak zúboženého stavu počas 10 rokov od jeho otvorenia. Stav iných oblastí Bratislavy je verejne známy a dá sa jednoducho overiť pohľadom z okna a osobne začínam mať pocit, že to nie je náhoda.

Nechať napriek minimálnym nákladom a potrebnej energií chátrať novú infraštruktúru totiž potrebuje určitú snahu a povedal by som, že aj nasadenie. Voľným pádom to hádam nie je ani možné; veď aj na Magistráte či v Dopravnom podniku sedia ľudia, ktorí v Bratislave bývajú a majú tento neutešený pohľad denne pred očami. Určitú mieru o tom čo už je neakceptovateľný stav máme každý v sebe. Skôr či neskôr v každom z nás vznikne potreba s tým niečo urobiť, ak si chce zachovať aspoň trošku sebaúcty, či profesijnej pýchy.

Veď len na spomínaných zastávkach Mosta Apollo zastaví denne možno 15 rôznych autobusov, v ktorých sedí 15 rôznych vodičov, ktorí sú zakaždým konfrontovaní s prehlbujúcim sa úpadkom nielen týchto dvoch zastávok, ale aj všetkých ostatných. Som presvedčený, že mnoho z nich dávalo podnety svojmu zamestnávateľovi, aby s tým niečo robil. Nepomohlo.

Nemám rád teórie o neviditeľných silách, ale v prípade starostlivosti o naše mesto akoby riadili zodpovedných za starostlivosť o náš spoločný majetok. Pravdepodobne sa tu najviac opierajú o pocit, že „nie sú peniaze“ a v ten po všetkých možných skúsenostiach neverím. Magistrát v roku 2015 bol napríklad schopný minúť len 50% peňazí určených na čierne skládky v pôvodne schválenom rozpočte, mestská časť Nové Mesto bola schopná vyčerpať na opravy ciest len 74% rozpočtu. Peniaze sú najmenší problém.

Keď nie sú problémom peniaze, tak potom nám zostáva byrokratický aparát. V tom sa podnety akoby strácajú. Stačí sa pozrieť na portál Odkazprestarostu.sk, kde tvorí možno 80-90% podnetov havarijný stav a ostatné sú zamerané na prevenciu či zlepšenia. Napriek tomu je Magistrát schopný vyriešiť 1433 podnetov, 1781 podnetov mať v stave neriešené a ďalšie stovky v stave „v riešení“.

Po skončení akcie sme priestor akoby späť odovzdali majiteľovi mostu, ktorým je Magistrát. Ten však naďalej pokračuje vo svojom spôsobe neúdržby, a tak sa naša práca pomaly stráca pod nánosmi nových čmáraníc.

Napriek tomu sme na Moste Apollo zorganizovali ďalšiu akciu. V júli 2016 sme sa na most vrátili, aby sme dali do poriadku vzhľad výťahov, ktoré majú prevážať cestujúcich z ulice na autobusové zastávky. Výťahy sú v dezolátnom stave, ale rozhodli sme sa vylepšiť aspoň ich vzhľad.

Zároveň pripravujeme ďalšiu dobrovoľnícku akciu, ktorou znovu vrátime stav bez graffiti na Most Apollo. V spolupráci s neďaleko sídliacou korporáciou očistíme sklenený vetrolam v okolí oboch autobusových zastávok.

Momentálne nepoznám riešenie na tento začarovaný kruh alibizmu, nezáujmu a neochoty, ale viem prisľúbiť, že sa ako Zelená hliadka budeme naďalej venovať poukazovaniu na možné riešenia chronických problémov tohto mesta či riešiť dlhodobo neriešené podnety, na ktoré budú stačiť naše dobrovoľnícke možnosti.

Pomáhať mestu a jeho obyvateľom, ísť príkladom a konštruktívne kritizovať zodpovedných. Tí sú predsa platení z daní nás všetkých a preto prirodzene očakávame, že budú adekvátne plniť svoje pracovné povinnosti.

Matúš Čupka

Zelená hliadka

www.facebook.com/zelenahliadka

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?