2. časť - Zákulisie vizuálneho smogu v Bratislave - PRESENT vs. bratislavské ulice

Autor: zelenahliadka | 8.10.2014 o 10:31 | (upravené 15.10.2014 o 22:27) Karma článku: 14,29 | Prečítané:  6443x

Častým problémom vonkajších reklám je ich vysoká koncentrácia a necitlivé alebo dokonca nezákonné umiestňovanie. Reklamné zariadenie  na konkrétnom mieste napríklad bilboard, citylight, dvojnožka, trojnožka, štvornožka, ceduľka či nálepka, je odtlačkom podnikateľského zámeru v našom meste. Miesto je obsadené a agresívne formy reklamy môžu postupne vytesniť ďalšie aktivity. Reklama sa môže umiestňovať  s citom, alebo, ako v prípade zariadení spoločnosti PRE SENT, s cieľom „kričať“ a upútať pozornosť najmä vodičov a zároveň okupovať chodníky. Aká je teda realita v teréne?

Počas mapovania reklamných zariadení PRE SENT sme narazili na umiestnenia, pri ktorých nám zostával rozum stáť, odhalili sme koncentrácie reklamných zariadení mimo rámca rozumnej miery a zažili sme aj úsmevné momenty, ktoré nám pripravili reklamné zariadenia umiestnené na naozaj zvláštnych miestach. Tu je výber toho najlepšieho. 

Vitajte v Bratislave alebo uvítací výbor deviatich PRE SENT zariadení na Rybnom námestí

Umiestnenie zariadenia okolo ceduľky „Chráňte zeleň“ v zeleni na Nobelovom námestí

Politická reklama dvoch kandidátov na jednom zariadení okolo stromu (v rozpore s povolením) na Námestí SNP

"Zariadenie  nesmie byť umiestnené okolo stromov." Povolenie Magistrátu

Reklamné zariadenie okolo semafórov po oboch stranách priechodu na Jesenského

"Zariadenie  nesmie byť umiestnené na dopravných značkách alebo na dopravných zariadeniach a ich nosnej konštrukcií." Povolenie Magistrátu.

Navigácia k pamätihodnostiam, hore bdiaci hypercube, dokrčená cyklonavigácia a stĺp obstavaný PRE SENT-om

Priechod v objatí zariadení na Miletičovej

"Zariadenie je  zakázané umiestniť na križovatke a v rozhľadovom poli vodiča." Povolenie Magistrátu

Zariadenia umiestnené pred priechodom pre chodcov na Námestí Ľ. Štúra

"Zariadenie  nesmie brániť v rozhľade na priechodoch pre chodcov a v miestach vjazdov a výjazdov na komunikácie" Povolenie Magistrátu

Upevnenie zariadenia pomocou oceľového klinu a plastové viazacie pásky na Rybnom námestí

Príklad reklamy na trojnožičkových zariadeniach

"Informačné plochy PRESENT   sú verejnosti známe, pravidelnými obmenami plagátov upozorňujú na kultúrne dianie v Bratislave, ale aj v iných mestách." Present.sk

Pochybné umiestnenie zariadenia za plotom na Trnavskom mýte

Koľko reklamy je už priveľa pre Bajkalskú ulicu? (trojnožka od firmy EWE, dva PRE SENT-y, hypercube, megaboard a dva bilboardy)

Zariadenie, ktoré musíte obísť, ak idete po priechode pre chodcov na Americkom námestí

Zanedbaná údržba stĺpu za reklamným zariadením 

Umiestnenie v zeleni na Staromestskej ulici

Automobil na vás zrazu vyskočí spoza zariadenia na Námestí Ľ. Štúra

"Zariadenie je  zakázané umiestniť na križovatke a v rozhľadovom poli vodiča." Povolenie Magistrátu.

Cyklisti to majú v Bratislave ťažké a na jednej z mála cyklotrás ešte ťažšie – zľava PRE SENT, sprava kvetináč na Kamennom námestí

Koľko presentov je priveľa pre Námestie SNP? (na fotke šesť kusov)

Pokiaľ neidete sám, tak  máte dve možnosti ako zariadenie obísť – buď cez trávu sprava alebo po ceste zľava (Riazanská).

Keď sa reklama približuje chodcom aj pri vychodených chodníčkoch cez trávniky na Bosákovej

PRE SENT platí iba za plochu zabratú konštrukciou. To, čo je v strede, je náš spoločný verejný priestor. Ráčte kedykoľvek vstúpiť na Americké námestie.

Cestujúci v MHD versus reklamné zariadenie na zastávke MHD na Americkom námestí.

Ak by ste hľadali v obrázkovom slovníku pojem „kričiaca reklama“, tak nájdete tento obrázok z Bajkalskej

"Zariadenia musia byť umiestnené tak,  aby nerozptyľovali a neupútavali pozornosť účastníkov cestnej premávky" Povolenie Magistrátu.

Vkusná kvetinová výzdoba podopretá zospodu reklamným zariadením na Hviezdoslavovom námestí

Opora pre stromy, ktorá si na seba zarobí na Rybnom námestí

Napriek tomu, že spoločnosť PRE SENT tvrdí, že svojimi zariadeniami bojuje proti nelegálnej reklame, tak tú napríklad na Mýtnej priťahuje.

"V roku 1998 sme sa rozhodli zakročiť proti tzv. čiernym výlepom plagátov, ktoré špatia našu Bratislavu." Present.sk

Bonus na záver: Zariadenie, ktoré porušuje povolenie Magistrátu hneď 5x, pretože  je umiestnené menej ako 0,5 metra od vozovky, umiestnené v križovatke, umiestnené priamo na priechode pre chodcov, bráni v rozhľade na priechod pre chodcov a upútava 
pozornosť vodičov.

Našťastie do tohto výpočtu kuriozít už nemusíme zaradiť dva príklady, ktoré boli odstránené. Prvým boli reklamné zariadenia umiestnené okolo stromov pred Domom kultúry Zrkadlový háj, odstránené v minulosti na náš podnet.

Druhý prípad sa týkal zariadenia, ktoré bolo umiestnené pred priechodom pre chodcov na Vajanského nábreží. Vďaka oznámeniu Krajského dopravného inšpektorátu bolo jeho rozhodnutím toto zariadenie odstránené. Muselo sa tak však stať až na výzvu inšpektorátu. Následne sme upozornili na ďalšie podobné zariadenia, ale tieto podnety už zostali bez odpovede.

"Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v Bratislave (...) vykonal miestne zisťovanie a dospel k záveru, že (...) reklamné zariadenia sú na danom mieste umiestnené v rozpore s §2 ods. 1, písm. j) zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke." Oznámenie KDI

  

Z pohľadu verejného priestoru majú zariadenia PRE SENT ešte jednu nezanedbateľnú  chybu a to vo vzťahu k nevidiacim alebo slabozrakým osobnám. Zákon č.532/2002 totiž v prílohe 1.4 Chodník hovorí, že: „Každá prekážka trvalého aj dočasného charakteru, ktorá sa nachádza na pešej komunikácii, sa musí vyznačiť tak, aby bola hmatovo vnímateľná pre nevidiacu alebo slabozrakú osobu“. Všetok uličný mobiliár, vrátane reklamných zariadení by mal byť pevne vyznačený do výšky 100 mm obrubou a vo výške 1100 mm pevným, hmatným a v porovnaní s okolím kontrastným označením. Toto však zariadenia nespĺňajú.

Na základe tejto fotogalérie si každý Bratislavčan môže spraviť svoj vlastný názor na prínos tohto druhu reklamy pre plynulosť a bezpečnosť dopravnej premávky, pre kvalitu verejných priestorov či pre život v Bratislave. Žiadame preto kompetentných na Magistráte hlavného mesta SR Bratislavy a Miestneho úradu Bratislava-Staré Mesto, aby v prípade týchto reklamných zariadení zastupovali verejný záujem a v duchu predvolebných hesiel o obmedzovaní vizuálneho smogu konali. 

V piatok 10.10. sa budeme v ďalšom článku venovať finančným tokom okolo spoločnosti PRE SENT s.r.o.

Za odbornú pomoc a spoluprácu pri vzniku tejto analýzy ďakujeme neziskovej organizácii Slovenské centrum právnej asistencie  (   www.bezplatnaasistencia.sk; info@bezplatnaasistencia.sk)

Matúš Čupka
Zelená hliadka
www.zelenahliadka.sk
www.facebook.com/zelenahliadka

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?