Neporiadok na festivaloch

Autor: zelenahliadka | 3.9.2013 o 10:45 | Karma článku: 11,38 | Prečítané:  3210x

Leto sa pomaly končí a festivalová sezóna tiež. Osobne som stihol absolvovať iba Pohodu ako občianskoaktivistický stánkar a festival Uprising ako človek zodpovedný za cca 40 dobrovoľníkov zbierajúci odpadky po návštevníkoch. Odpadkov bolo na oboch festivaloch neúrekom. Na zemi, za plotom, pri stanoch, pri Toi-Toi búdkach, pred stagami... Vieme si predstaviť festival na Slovensku bez odpadkov? Nie? Dá sa to napríklad takto:

Z pohľadu organizátora hudobného festivalu je v prvom rade dôležitá finančná životnosť festivalu. Ten musí uživiť organizátorov, zaplatiť zvuk, osvetlenie, nájmy, spraviť servis umelcom a rozdať aspoň tisíc lístkov sponzorom. Investície do čistoty festivalu tak ustupujú do úzadia ako nevyhnutná, ale menej obľúbená investícia. Pohoda rieši čistotu pomaly stovkami dobrovoľníkov, Uprising a iné festivaly platenými brigádnikmi. Napriek tomu je efekt veľmi slabý...

Z pohľadu dobrovoľníka/brigádnika je zbieranie odpadkov na festivale cestou ako sa dostať k lístku zdarma, užiť si niečo z festivalu, stretnúť fajn ľudí, možno zarobiť malý groš a podľa možnosti robiť čo najmenej. Česť výnimkám...určite sme však viacerí videli turbobordel okolo Toi-Toi búdok či stage, kde práve skončil interpret. Napriek tomu, že odpad bolo vidieť z kilometrovej vzdialenosti sme si ako návštevníci museli nohami spraviť miesto medzi plastovými pohármi, cigaretovými krabičkami, opilčekmi pod stagom a podobne. Dôvod je jednoducho ten, že práca s dobrovoľníkmi na drvivej väčšine festivalov jednoducho nefunguje... Nie je čas, nie sú kapacity, nie sú peniaze, priority sú inde a preto chýba dozor. Pokiaľ dobrovoľník či brigádnik vie, že ho nikto neskontroľuje, tak sa nemá čoho báť a frflanie návštevníkov mu môže byť šuma fuk. Chce to skutočne nadšených jedincov pre vec a tých je premálo.

Malý checklist "ako na odpad" nielen pre organizátorov festivalov:

 

  • Areál rozdeľte na niekoľko zón, ktoré budú mať na starosti skupiny dobrovoľníkov/brigádnikov. Vždy nech sú pohybliví a obsluhujú celú zónu. Zvýšenú pozornosť venujeme miestam s gastronómiou, pódiam a toaletám. V každej zóne treba rozmiestniť odpadkové koše pozdĺž hlavných peších trás návštevníkov a tie pravidelne vyprázdňovať. Koše musia byť otvorené, prípadne vizuálne zvýraznené nálepkami. V prípade väčšieho areálu zriadite akési medzistanice, kde sa budú vrecia s odpadom zhromažďovať a po skočení podujatia hromadne presunuté do kontajnerov.
  • Na začiatku si jednoznačne zadefinujte či chcete pomoc dobrovoľníkov, alebo platených brigádnikov. Obe skupiny majú svojské požiadavky a rozličné motivácie prečo prišli. Kombinácia je veľmi ťažko manažovateľná.
  • V tíme organizátorov majte jasne stanovenú osobu zodpovednú za dobrovoľníkov/brigádnikov. Tá bude riešiť problémy súvisiace s dobrovoľníkmi, bude monitorovať ich prácu (ideálne na bicykli) a dávať spätnú väzbu vedúcim jednotlivých skupín.
  • Dobrovoľníci/brigádnici musia na začiatku dostať jasné inštrukcie. Dajte si pozor na to, aby ste v jednej skupine nemali väčšinu ľudí čo sa navzájom poznajú. Jeden si zapáli cigaretu a fajčia s ním všetci ostatní. Taktiež sa budú chcieť naraz zbaliť na koncert a skupina sa znefunkční. Ideálne aby sa skupina rozdelila na dve časti. Keď jedna maká, druhá relaxuje.
  • Nezabudnite dobrovoľníkom/brigádnikom vysvetliť, že budú riešiť všetky problémy a sťažnosti návštevníkov. Každý z nich musí vedieť, že kde sú hasiči, sanitky, toalety, prvá pomoc...
  • Títo terénni pracovníci musia mať zabezpečený tip-top servis ohľadom stravy a pitia. Od kvality servisu výrazne závisí produktivita, motivácia a v letných mesiacoch aj holé prežitie. Od začiatku musí byť stanovené miesto, kde dostanú pitnú vodu, kde dostanú bagetu, kde dostanú teplé jedlo. Na začiatku im rozdajte kupóniky na jedlo a nech s nimi hospodária do konca podujatia. Stačiť musia dve bagety denne a jedno teplé jedlo.
  • Zaveďte systém zhodnocovania plastových pohárov. Keď niekto nazbiera 40 pohárov, tak dostane veľké pivo zdarma. Stačí k tomu jeden zadotovaný stánok s pivom. Prípadne zálohujte plastové poháre. Vyriešite tým 80% odpadu po návštevníkoch.
  • Nakupujte plastové vrecia s uzatvárateľnou páskou. Možno drobný detail, ale s vreciami sa bude podstatne lepšie manipulovať.

 

Toto sú len základné body, ktoré môžu významne zlepšiť situáciu s čistotou na jednotlivých festivaloch. Zároveň sú zanedbávané aj na toľko zbožňovanej Pohode, ktorá za čistotu vďačí skôr zodpovedným návštevníkom ako "systému". Slabučká sieť košov v areáli festivalu je kompenzovaná iba počtami dobrovoľníkov.

A nezabúdajte, že aj ako návštevník môžete výrazne dopomôcť k dôstojnejšiemu prostrediu na podujatí.

Čistejším podujatiam zdar!

Matúš Čupka

Zelená hliadka

https://www.facebook.com/zelenahliadka

 

Časť našej festivalovej bandy z Uprising festivalu 2013 :-)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?