Zelenáčik žiada o informácie

Autor: zelenahliadka | 6.3.2013 o 11:18 | Karma článku: 9,94 | Prečítané:  528x

Ako Zelená hliadka sme sa už viac-krát stretli s problémom, ktorý nevieme sami vyriešiť. Dôvodom je často nedostatok informácií o tom, ako kompetentní rozhodujú a prečo tak rozhodujú. Týka sa to najmä spôsobu, akým sú investované verejné prostriedky určené na zber odpadkov z ulíc, likvidácie čiernych skládok, umiestňovania reklamných zariadení, správy verejného majetku a podobne. Prostredníctvom šiestich blogových príspevkov sa postupne spolu s naším zelenáčikom pozrieme na spôsob ako si treba žiadať informácie od hradných pánov a na čo si dávať pozor.

Na Slovensku platí, že všetko čo nie je tajné je verejné. Naša ústava pozná tieto prípady, kedy nie je možné informácie zverejniť:  „keď je v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu práv a slobôd iných, bezpečnosť štátu, verejného poriadku, ochranu verejného zdravia a mravnosti". To znamená, že pokiaľ Dopravný podnik BA odmietne zverejniť zmluvu o prenájme reklamných plôch spoločnosti BigBoard, tak chráni napríklad bezpečnosť štátu Slovenska a pravdepodobne aj naše verejné zdravie.

O informácie môžeme žiadať všetky orgány verejnej správy či už orgány všeobecnej a špecializovanej štátnej správy (ústredné, resp. s celoštátnou pôsobnosťou a regionálne), ďalej vyššie územné celky a obce ako orgány územnej a obecnej samosprávy a napokon aj iné subjekty, ktoré vykonávajú  niektoré právomoci verejnej správy.  V rovnakom ustanovení zákona je však uvedené, že právnické osoby zriadené štátnym orgánom alebo obcou podľa osobitného zákona spravidla orgánmi verejnej moci nie sú. Ide totiž o rozpočtové a príspevkové organizácie.

Tu je však nevyhnutné vychádzať z charakteristických znakov, ktoré sú príznačné pre orgány verejnej moci. Ako to už bolo uvedené, ide o náplň ich činnosti, hospodárenie s verejnými financiami, resp. nakladanie s majetkom štátu alebo obce a príslušnosť do oblasti verejného alebo súkromného práva.  Na základe týchto informácií možno dospieť k záveru, že plná informačná povinnosť voči každému je z hľadiska čl. 26 ods. 4 ústavy namieste buď vtedy, keď ide o subjekt, ktorý hospodári s verejnými financiami, resp. nakladá s majetkom štátu alebo obcí, alebo vtedy, ak ide o subjekt, ktorý bol kreovaný zákonom alebo na základe zákona, ktorý patrí do oblasti verejného práva. V týchto prípadoch je daný verejný záujem na plnej informačnej povinnosti, ktorý potláča do úzadia prípadný záujem týchto subjektov na ochrane ich práv a slobôd. To znamená, že pokiaľ si obec založí akciovú spoločnosť, alebo s.r.o., stále sú tieto samostatné jednotky poskytovať informácie.

Informácia ako taká má pomerne abstraktnú definíciu. Pre potreby komunikácie s verejným sektorom je to vo väčšine prípadov žiadosť o určitý konkrétny dokument. Informáciou v zmysle zákona o slobode informácií je jednoznačne aj dokument (napr. zápisnica, rozhodnutie, nákres, obrazový dokument a pod.) alebo záznam. Táto skutočnosť vyplýva priamo zo samotných ustanovení zákona o slobode informácií. Ustanovenie § 5 zákona o slobode informácií výslovne stanovuje, že povinne zverejňovanými „informáciami" sú aj celé dokumenty.

Keďže účelom práva na informácie a zákona o slobode informácií je aj verejná kontrola orgánov verejnej moci zo strany verejnosti, občania musia mať prístup k informáciám o činnosti týchto orgánov. Ak chcú občania zistiť, či rozhodnutie štátneho orgánu alebo zmluva nie sú protizákonné alebo nevýhodné, musia najprv poznať ich obsah. Na základe zákona o slobode informácií možno žiadať aj o sprístupnenie kópií originálov listín, ktorá je nielen informáciou o významovom obsahu listiny, ale aj grafickou informáciou o skutočnej podobe listiny (grafickým obsahom listiny) a ktorá obsahuje napríklad aj vlastnoručné podpisy alebo odtlačok pečiatky. Opačný výklad by bol v rozpore s ústavou i zákonom o slobode informácií.

Matúš Čupka

Zelená hliadka

https://www.facebook.com/zelenahliadka

Tento článok je založený na publikácií P. Wilfling (2010) Zákon o slobodnom prístupe k informáciám, Via Iuris, voľne stiahnuteľná tu: http://www.viaiuris.sk/stranka_data/subory/publikacie/zpibrozura.pdf

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?