Reklamní cirkusanti

Autor: zelenahliadka | 4.9.2012 o 10:25 | Karma článku: 10,15 | Prečítané:  1654x

Každú jar, leto, jeseň zažíva Bratislava spolu s ďalšími mestami fenomén cirkusantských reklám, ktoré sú umiestňované na stĺpy, zábradlia a vlastne všade. Ak vás zaujíma kto dáva na tieto reklamy povolenie, kto za ne vyberá poplatky a kto je zodpovedný za stovky papundeklových cirkusantských reklám v Bratislave, tak čítajte ďalej. Priame odpovede nájdete na konci článku.

Ako Zelená hliadka sa už viac ako rok venujeme boju proti odpadkom na bratislavských uliciach. V posledných mesiacoch sme sa začali venovať aj problematike vizuálneho smogu, pričom sme sa zamerali na jednoduché reklamy, ktoré rôzne cirkusy umiestňujú na stĺpy verejného osvetlenia a trakčných stĺpov. Zdvihol som telefón a začal telefonať do cirkusu, SIEMENS-u, na Magistrát a do spoločnosti BigBoard.

Vývoj situácie

Celý príbeh sa začal písať v roku 2006, kedy vtedajší gen. riaditeľ dopravného podniku založil dcérsku spoločnosť RECAR, ktorá dostala na starosti prenájom reklamy na majetku podniku (plochy na vozidlách MHD a trakčných stĺpoch).

V roku 2007 sa rozhodol nájsť RECAR-u strategického partnera, ktorý zvýši príjmy mesta z reklamy. Priamym zadaním sa ním stala spoločnosť BigBoard, ktorá získala 49% akcií RECAR-u, manažérske práva a opciu na kúpu ďalších 31% akcií RECAR-u.

V roku 2009 tieto akcie aj získala a dnes je BigBoard šťastným vlastníkom 80% akcií DCÉRSKEJ SPOLOČNOSTI Dopravného podniku BA. z ďalšiu spoločnosť BigMedia, ktorá má dnes od mesta prenajaté reklamné plochy na prostriedkoch MHD a trakčných stĺpoch. K týmto reklamným plochám sa dostala vďaka získaniu 80% akcií dcérskej spoločnosti Dopravného podniku Bratislava RECAR, ktorá mala v minulosti v správe práve spomínané reklamné plochy. Zároveň spoločnosť RECAR generovala zisk pre mestský rozpočet v rozpätí 10-20 miliónov SKK.

Zmluva medzi spoločnosťou RECAR a BigBoard týkajúcich sa prerozdeľovania zisku z reklamy, ceny akcií, výšky dividend sú všetko neverejné informácie s výnimkou roku 2010, kedy Dopravný podnik prvý-krát zverejnil presný zisk z reklamy, ktorý dosiahol 272 231 eur a roku 2011, kedy tento zisk narástol na 303 957 eur pričom zisk z dividend bol 6791 eur.

Pre primátora sme pripravili otvorený list, v ktorom ho žiadame o zverejnenie nasledujúcich údajov:

  • Presná výška príjmov z reklamy, ktorý mal DPBA ročne od roku 2007 až po rok 2009.
  • Výška dividend, ktoré DPBA získal vrokoch 2007-2010 z akcií svojej dcérskej spoločnosti RECAR.
  • Rozsah zmluvy o nájme reklamných plôch (čo všetko má vspráve BigBoard/BigMedia) tak, aby bolo možné identifikovať rozsah majetku, ktorý má spoločnosť BigMedia/BigBoard v prenájme od DPBA.
  • Kľúč, na základe ktorého je prerozdeľovaný zisk z reklamy na prostriedkoch MHD atrakčných stĺpoch medzi Magistrát mesta Bratislavy aspoločnosť BigBoard/BigMedia.

Tak budeme vedieť posúdiť ako občania a voliči výhodnosť tejto zmluvy pre mesto a nás. Zároveň zistíme, či BigBoard môže naozaj povolovať cirkusantom reklamy na trakčných stĺpoch. Mne sa to zdá doteraz neuveriteľné a uverím až keď to uvidím čierne na bielom...

Aby som nezabudol na odpovede otázok z úvodu. Čiže:

 

  1. Kto dáva na tieto reklamy povolenie? Spoločnosť BigBoard, ktorá môže s reklamnými plochami na prostriedkoch MHD a trakčných stĺpoch robiť v podstate čokoľvek.
  2. Kto za ne vyberá poplatky? Spoločnosť BigBoard, ktorá je dnes napojená cez málo známu Dorvick a.s., na TV Joj.
  3. A kto je zodpovedný za stovky papundeklových cirkusantských reklám v Bratislave? Ten kto toto celé zosnoval a obhajoval pred verejnosťou Branislav Záhradník, dnešné vedenie Dopravného podniku Bratislava a vedenie 100% akcionára Podniku, ktorým je Magistrát mesta Bratislavy na čele s jeho politickým vedením.

 

Čo Vy na to pán Ftáčnik?

Matúš Čupka

Zelená hliadka

PS: V auguste sme tu mali Circo Aquatico, ktoré zaplavilo Bratislavu odhadom 600 papundeklovými reklamami. Dnes tu máme Cirkusz Budapest, ktorý zaplavuje reklamou nielen stĺpy, ale aj zastávky MHD a zábradlia na križovatkách. Choďte sa pozrieť pred cirkus na Bajkalskej a budete sa cítiť pri tom množstve reklám akoby ste boli u niekoho na návšteve... Ďalší cirkus nám zavesí transparent rovno do obývačky? Preč s cirkusantskými reklamami a preč s okrádaním mesta cez RECAR.

Zdroje:

 

  • http://strategie.hnonline.sk/ludia/rozhovory/primarnym-cielom-je-zarobit
  • http://spravy.pravda.sk/dopravny-podnik-sa-vzdal-zlatej-sliepky-fd3-/sk_regiony.asp?c=A081008_102428_sk_regiony_p23
  • http://medialne.etrend.sk/marketing-spravy/tien-j-t-uz-visi-aj-nad-reklamnou-firmou-bigboard-slovensko.html
  • Výročné správy Dopravného podniku Bratislava

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?